KSIĘGA DNIA I KSIĘGA NOCY /1929 r./

XIX
Julianowi Tuwimowi

04_Szeregowiec w 1920 r.

Szeregowiec w 1920 r.

Głos słyszałem dziś żałosny,
W nocy wzywał mnie do siebie,
Rżał w ogrodzie, gdzie gąszcz rośnie
Jak zbłąkane małe źrebię.

Długo wołał po imieniu
Tak przeciągle, przenikliwie,
A ty spałeś w szklanym cieniu
Zwarłszy czarnych rzęs igliwie.

Cicho teraz. Już zadniało.
Odejść chcę pod niebem zbladłem;
Przekroczyłem śpiące ciało,
Włócząc białym prześcieradłem.

ZIMA
P.Teresie Potulickiej

Poezja jest jak lustro: Iłłakowiczówna
Konkretność każdej rzeczy słowem białym pieści
I lampy, lalki z laki w labirynt słów zmieści.
I to jest tajemnica – ale nie ta główna.

Ta leży na dnie cichym w zamarłym jeziorze:
Któż rozpozna staw czarny zamarzły o zimie?
Nikt nie wie, że na głazie na dnie ryto imię,
Bo nikt lodu jak płótna gwałtem nie rozporze,

I nie wie nikt, w czym śniegu leży tajemnica,
Jak nikt nie wie, w czym leży czar dzikiej poezji.
Na saniach nam bogowie ją kiedyś przywieźli,
I oto po czas końca wszystkich nas zachwyca.

04a_JI_Z psem Nielsem w 1914 r.

Z psem Nielsem w 1914 r.

VI
P. Marii Jasnorzewskiej

Przede mną w niezmiernej dali
Przepływa obłoków miąższ
I kształtem kołysanej fali
Melodia powraca wciąż.

Pieśń, którą w liliowej dolinie
Śpiewały mi wonie i głos,
Z oblokiem sinym płynie
I mija z wonią ros.

I kiedy pieśń ta się zwinie
Jak kwiaty z pączków i nut,
Odnowi się i minie,
Chłodna jak słodki lód,

Znów się otworzą doliny
Pełne rozkołysanych bzów,
I znowu zapachną cytryny,
I zorze zagasną znów.

I zanim siność zniknie
Upadnie rzęsisty deszcz
I kwiaty, i mnie przeniknie
Wonny i chłodny dreszcz.

Upadnę na dno doliny,
Na kwiaty puszyste, na bzy,
I wonią, i miodem spłynę
Jak deszcz, jak rosa, jak łzy.

Skomentuj

