ZE WSPOMNIEŃ DZIECIŃSTWA

Fragment wiersza opublikowanego – w 1901 r. – w WĘDROWCU.

…Przyjemnie czasem zgnieść w sobie rozsądek,
Jak pasożyta, co niszczy marzenie,
I z lądu życia uciec na przylądek
Samotnych rojeń! Jedno okamgnienie –
I już tam jestem!…

BL_02Znów się czuję dzieckiem
W krótkich spodenkach,
jak niegdyś, przed laty,
Kiedym u Boga siedział za przypieckiem,
Goniąc motyle i zrywając kwiaty,
Gdym, wierząc w czary i drżący ze strachu
Ciemnych pokojów badał tajemnice,
Gdym po choinki poznawał zapachu,
Że Bóg się rodzi – i gdym swoje lice
Tulił do kolan panien na wydaniu,
A płeć rozróżniał tylko po ubraniu…

Mieszkałem wówczas w starej kamienicy
Razem z mym koniem drewnianym i batem,
Przez okna w głębie patrzałem ulicy,
Co mi się zdała niezbadanym światem,
Nieskończonością!… Firanek perkale
W słońcu się w błonę mieniły ze srebra,
Żeś widział przez nie obłoków owale
I ram okiennych ciemniejące żebra.
W oknach – donice w koszulach z papieru:
Mirt niby lokiem pokryty i szklisty.
Kaktus, jeż kwiatów, sterczący bez szmeru,
I heliotropu wonne ametysty.

Przy ścianie – szafa, zabawek skarbnica,
I łóżko z kapą w rurczaste falbany.
O gniazdko moje! Któż dziś cię zaszczyca
Swą obecnością? A nuż staruch jaki
Wtargnął tam dzisiaj między twoje ściany
I dymem fajki lub prochem tabaki
Płoszy sny moje, które dotąd może
Drzemią po kątach w kurzu, jak rupiecie,
I swojej własnej złorzeczą niedoli,
Bo je stróż opój o zwyczajnej porze
Stamtąd wymiata co dzień, aż powoli
Wszystkie wymiecie!

W tym to pokoju, wpośród zabaw zgiełku,
Pod matczynego ramienia opieką
Czułem się dobrze, jak lalka w pudełku…
A kiedy indziej – jak motyl nad rzeką!…

Skomentuj

