JEST TAKA SENNOŚĆ

KI_20_Rys_Stanisław MrowińskiJest taka senność
– nie tylko porą wiosenną;
jest taka niezdatność
– nie tylko przez delikatność;
jest takie wahanie i chwiejność
– nie tylko przez beznadziejność;
wnoszę z tych wszystkich danych,
żeś leń nieopisany.

BEZ  WYJŚCIA

Kogo by się tu poradzić?
Nie widzę żadnego sposobu!
… Bo młodzi nie mogą mieć racji,
a starym – czas do grobu.

POETA  I  NATCHNIENIE

Poeta się mocował z natchnieniem nieskorem.
Spało. Trząsł je i kopał, świecił reflektorem
biedactwu w oczy, ekscytował szydłem,
aż spocił się jak mysz i życie mu obrzydło.

A gdy na chwilę ustał i kompres do czoła przykładał,
zbudziło się natchnienie i – poszło do sąsiada.

ROZMOWA

Rozmawiałam w Łazienkach
z posągami,
rozmawiałam w Wilanowie z bzem.
Pytały: „Kiedy?” Mówiłam: „Za nic!”
I „Jaka będzie poręka?”
One: „Sama wiesz”, a ja: „Pewno, że wiem.”

Jakiś żółty liść
wypomniał wszystkie klęski,
szumiał: „Nie dziś? Nie dziś?”
Cóż się z liściem podniewolnym będę kłócić,
co go każda jesień znów otrzęsie,
co się z nim będę kłócić!
„Nie wrócę.” – „Wrócisz!”  „Nie wrócę” –
„Wrócisz.”

NIC  NIE  JEST  MIŁE

Zmęczył mnie, opustoszył wysiłek,
nic mi już nie jest miłe,

ani człowiek-przyjaciel, ni wróg, rzecz oczywista,
ni Tamiza, ni Sekwana, ni Wisła.

Wszystko już było – zawodne i znikome –
Szekspir i Goethe, i Homer.

Więc tylko jeszcze – kół po drogach skrzyp
i gorzkie mięty, i kwitnienie lip,

i świergotanie w rowach i po miedzach tajne,
i serca wierne, małe i zwyczajne…

I rzeki – byle nikomu nie znane –
i dzieła – byle jeszcze nie czytane…

I znowu cały świat, co swoją tęczą
znów mnie opasał i znowu mnie dręczy.

Wiersze – z tomiku LEKKOMYŚLNE SERCE / 1959 r./

Skomentuj

